Racen met een vliegstuur

Omdat het nog wel een behoorlijke tijd zal duren voor we zover zijn en er bij voorkeur toch geracet moet kunnen worden, heb ik zolang wat anders bedacht. Waarom niet gewoon de yoke en pedals gebruiken om mee te gaan racen. Maar buiten dat heb je nog een aantal controls nodig. Je moet tenslotte ook nog kunnen schakelen en zo.

Normaal gesproken schakel je met flippers achter het stuur, maar bij een yoke zit er alleen aan de linkerkant een knop achter het stuur. Voorop zit echter wel aan elke kant een kleine witte knop, die kan mooi worden gebruikt voor het op en terug schakelen.

De knop aan de achterkant (links) kan worden gebruikt om de pit limiter in en uit te schakelen. Voor het in de neutraal zetten kan de grote rode knop rechts boven op het stuur worden gebruikt. Nu moet er ook nog een achteruit worden gedefinieerd. Daarvoor is de HAT switch gebruikt als je deze naar je toe trekt.

Als laatste moet er nog een handrem worden geconfigureerd. Die heb je weliswaar niet bij normaal racen nodig, maar als er iemand eens een keer wil gaan driften (Martijn?) dan heb je die wel nodig. Op het TQ zit een knop die origineel bedoeld is voor een TOGA. Deze zit in de linker zijkant van de linker gashendel.

Nadat rFactor 2 was geïnstalleerd en daarbinnen de hierboven genoemde controls waren aangemaakt, inclusief sturen naar en links en naar rechts, gas geven en remmen, is natuurlijk een “proefrit” gemaakt. Dat ging zonder meer goed, een stuur en “echte” pedalen werd geeneens gemist.

Mogelijk kan op dezelfde manier straks ook een VR flipperkast aan de praat gekregen worden. De huidige knoppen voor het schakelen kunnen de flippers worden en er zijn genoeg knoppen op de yoke aanwezig om alle andere functies te kunnen bedienen. Gaan we binnenkort maar eens uitproberen nadat we hebben gekeken hoe dit allemaal moet.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *